Mange hobbyfotografer får på et tidspunkt et ønske om at gøre fotografering til en forretning, måske endda leve 100% af det.
Jeg er selv en af dem, jeg tog valget sidste sommer, oprettede et cvr nummer og så havde jeg et firma. Så skulle jeg bare lave lidt reklame og bum, så væltede pengene ind.
Alting var ikke så nemt og ligetil som jeg havde regnet med. Af skade bliver man klog, men sjældent rig, som man jo siger, og klogere er jeg så sandelig blevet.
Derfor vil jeg gerne dele disse 7 tips. Det er ikke nogen opskrift på succes, men mere de ting jeg har erfaret på min vej mod at skabe en sund og stabil forretning som fotograf.
Fra hobby til forretning – 7 tips der kan hjælpe dig til succes
1: Lad være med at tilbyde alt. Find en specifik målgruppe eller genre og hold dig til det. Hold dig til en fast stil, på denne måde kan dine kommende kunder genkende dit arbejde.
2: Når du opbygger en hjemmeside og Facebook side, så være meget kritisk med hvilke billeder der bliver vist. Vis kun det bedste, både teknisk men også indholdsmæssigt. Vis kun billeder der er relevante for netop din målgruppe, f.eks. er der ikke nogen grund til at vise billeder af flotte solnedgange, hvis man er bryllupsfotograf.
3: Markedsføring er næsten et fuldtidsarbejde i sig selv, og det bliver hurtigt fristende at betale sig fra denne del. Jeg har selv brugt næsten 30000 kr. det seneste års tid, udelukkende på Google Adwords og bannerreklame. Det har givet mig ca. 4 kunder. Ikke nogen god forretning. Facebook er derimod et stærkt værktøj, og jo mere aktiv man er derinde, jo bedre. Derudover er mund til mund omtale noget nær det bedste, specielt hvis man vil fange kunder i lokalområdet.
4: Køb kun det nødvendige udstyr. Hvis økonomien skal hænge sammen, er det vigtigt at bruge pengene rigtigt. Køb det udstyr der er påkrævet for netop det arbejde du tilbyder. En babyfotograf har ikke brug for et Canon 1DX, ej heller har man brug for et 600mm objektiv hvis man fotografere produkter. Inden du trykker køb, så gør op med dig selv, om det er noget der kan være medvirkende til at skabe indtægter i fremtiden.
5: Arbejd gratis. Måske lidt modsigende, når nu målet er at skabe omsætning, men når man starter op indenfor et område hvor der er stor konkurrence, er det vigtigt at komme ud til så mange mennesker som muligt. Derudover er gratis arbejde en god måde at skaffe en masse materiale til sin portfolio. Det giver også mulighed for at skaffe omtale og dermed nye betalende kunder. For hvert andet gratis shoot jeg laver får jeg en betalende kunde. Det giver ikke det store overskud, men sikre mig en masse god omtale i lokalområdet.
6: Behandl andre fotografer med respekt! Betragt andre fotografer som kollegaer, ikke konkurrenter. Skab et netværk blandt lokale fotografer, et netværk der kan give flere kunder. Hvis en anden fotograf ikke er i stand til at tage en opgave, kan det være den bliver sendt videre til dig. Brug også netværket til at lære nye ting, både fotorelateret men også forretningsrelateret.
7: Sidste og måske vigtigste punkt: Nyd det!! Drømmen om at gøre ens hobby til et levebrød virker måske som en god idé, men indeholder mange andre aspekter end kun det fotografiske. Der er regnskab, markedsføring, kørsel, møder osv. Det er ikke en dans på roser, og forretningsdelen kan hurtigt blive uoverskuelig. Man behøver ikke leve af sin hobby, men hvis man har gåpåmodet og muligheden, så skal der ikke herske nogen tvivl om at det kan blive et drømmejob, et job hvor man selv er chef og selv har mulighed for at skabe noget unikt.
Jeg håber at disse tips kan bruges, og så vil jeg da lige til sidst vise lidt af det arbejde jeg har valgt at beskæftige mig med, og som mine kunder er rigtigt glade for.
Flere foto artikler: