Jeg fik ideen, til det her billede for ca. 10 måneder siden . At kombinere bygningen “bølgen” i Vejle, med cirkulære startrails i baggrunden.
Tiden og vejret, har ikke lige været med mig, men igår aftes gik tingene op i en højere enhed, og det lykkedes mig at få billedet.
For dem, der ikke ikke har hørt om startrails før, er det en teknik der udnytter jordens rotation, og får stjernerne til at at trække spor(trails). Jo længere lukkeren i kameraet er åben, jo længere startrails. Hvis man centrerer billedet på Nordstjernen(Polaris), kan man lave helt cirkulære startrails.
Jo kortere brændvidde, jo kortere trails, dvs. at jo mere vidvinkel, des længere tid skal du bruge.
Hvis man skulle fotografere startrails på et mørkt sted, f.eks. ude midt på en øde mark, kunne man bare sætte sit kamera i bulb mode(tilstand der tillader kameraet at lade lukkeren være åben i mere end 30 sekunder) og lade lukkeren stå åben i ønsket tidsrum( x antal minutter eller timer), og derved fange startrails i en enkelt eksponering.
Forestil dig at bruge samme teknik i et mere bebygget område, med biler eller oplyste bygninger? Der skal ikke mere, end en forbipasserende bil til, og billedet vil være ødelagt af lyset fra forlygterne. Lys på bygninger vil brænde helt ud, hvis man eksponerer i meget lang tid.
Det duer ikke, så derfor er det godt at vi kan “snyde” lidt med en anden teknik, nemlig stacking
Bølgen, er et godt eksempel på denne problemstilling. Bygningen er ret godt belyst, samt der er lys i lejlighederne. Jeg skulle forsøge at få det meget svage lys fra stjernerne med på billedet, og samtidig undgå at lyset på og i bygningen brænder helt ud. En enkelt lang eksponering, er et fuldstændigt no go her. Men derimod, er mange kortere eksponeringer stablet ovenpå hinanden(stacking) vejen frem.
Ved at bruge kortere eksponeringer, kan jeg bedre styre lyset på bygningen. Jeg indstiller mit kamera til punktet, hvor lyset på bølgen er lige ved at brænde helt ud. Dette gøres ved at tage et par prøvebilleder, og kontrollere histogrammet.
Men hvorfor nu det? Jeg har jo lige snakket om at undgå overeksponering?
Jo, jeg gør dette, fordi at jeg er nød til at indgå et kompromis. Det er simpelt ikke teknisk muligt, at få kameraet til at eksponere korrekt for både bygning og stjerner. Ved at gå til grænsen for lys på bygningen, kan jeg få en længere eksponering, og dermed få lyset fra stjernerne med i billedet. Lyset på bygningen, kan så derefter rettes i redigeringen af billedet(Derfor skal vi skyde i RAW!).
Lidt omkring billedet:
Jeg skød billedet, med mit Sony A7 og en Canon FD 24mm F2.8. monteret på mit Manfrotto stativ.
Mine kameraindstillinger var:
Iso 1600, F2.8, 8 sekunder
Dette er dog langt fra en opskrift, det vil variere alt efter hvad du fotograferer!
Som altid når jeg finder en ny location at fotografere, går jeg lidt rundt på stedet, for lige at suge indtrykkene til mig. Jeg testskyder forskellige vinkler håndholdt ved høj iso. Det tog mig ca. 30 min at finde den ønskede vinkel.
Hvis du vil skyde denne slags billeder, så er det rart eje et intervalometer, som er en dims der skyder billederne lige efter hinanden efter et forindstillet interval. Jeg har en intervalapp på mit kamera, så den er brugt her
Når du har fundet din komposition, samt kameraindstillinger, er de bare at lade kamera+intervalometer klare arbejdet, imens den medbragte kaffe drikkes
I mit tilfælde med bølgen, blev det til 103 billeder, da der begyndte at trække skyer ind over, så jeg stoppede med at tage billeder. Så ialt 824 sekunder eller ligegodt 14 minutter.
Redigering:
Jeg bruger gratisprogrammet StarStax til at stacke mine billeder. Programmet er ret simpelt at gå til. Konverter dine filer til TIFF og importer dem i StarStax. Tryk “start Proccessing” og programmet stacker dine billedet imens du visuelt kan se dine startrails blive skabt på skærmen.
Læs mere her: