Vi laver hvert eneste år et hav af portrætfotografering i studie. BackYard fotografi ligger i hjertet af Kolding, men vi kører i hele Trekantsområdet og fotograferer alt imellem himmel og jord.

Vi fotograferer portrætter i Kolding, Vejle og Fredericia samt de mindre byer deromkring. Skal vi køre længere, kan også sagtens lokkes til det.

portraetter

For nogle år siden afhændede jeg en stor del af alt mit fotoudstyr. Jeg havde meget travlt med mit arbejde og interessen var blevet svagere. Så jeg solgte næsten alt af værdi. Herunder også mit portrætudstyr, som bl.a. omfattede professionelt flashanlæg, flashmeter o.s.v. o.s.v.

Nu hvor interessen er kommet igen, har jeg skrapt resterne af mit gamle udstyr sammen. Det, som dengang ansås som næsten værdiløst og derfor ikke blev solgt, er nu flikket sammen til et meget billigt hjemmestudie. Selvom det er meget simpelt og billigt, er det i høj grad brugbart. 

Det er noget alle vil kunne samle sammen ved at se sig for på brugtmarkedet.

Læs mere om professionel portrætfotografi her

Portrætfotografering i Studie

Udstyret:

Det kameraudstyr jeg i dag anvender, er i langt de fleste tilfælde et Nikon D70 digitalt spejlreflekskamera, med et AF-Nikkor 50/1,8 objektiv. Skal billederne laves analogt bruger jeg et Nikon A-SLR med en 85 mm. optik.

3 stk. gamle stativer. 2 stk. almindelige flash, hvor den ene udløses med kabel fra kameraet og den anden monteret på en hama slaveudløser. Den ene flash er den Nikon SB-22 jeg normalt bruger på mit kamera. Den har et ledetal på 25 ved 100 ISO. Den anden flash er et eller andet uoriginalt produkt, formodentlig med et ledetal på omkring 20. Den er fuldt gratis med et brugt kamera en gang. Den udmærker sig ved at have et stik, så der kan tilsluttes et standard flashkabel direkte. Som ekstra lyskilde anvender jeg somme tider en lille slaveflash med et ledetal på 12. Den monteres, som det kan ses på billedet ovenfor, på et mikrofonstativ, så jeg kan række ind over modellen. Den bruges til at lave effektlys i håret, til at lyse baggrund op, og forskellige andre former for effektlys.

Jeg anvender mest en Courtenay Soft paraply, der bruges som gennemlysningsparaply. Den er en type med dobbelt lag stof, og virker ligesom en softbox. Derudover bruger jeg en Courtenay rekflektionsparaply.  Som baggrund anvender jeg f.eks et stort stykke sort velourstof, der kan hænges op i loftet. Her kan anvendes alle mulige former for baggrunde, herunder rigtige baggrundsruller. Jeg har bare valgt velourløsningen fordi jeg synes om den sorte baggrund, og fordi det er let at håndtere og pakke sammen.

Portrætfotografering fotostudio

Det er altså simple standardsager, der let og hurtigt kan findes på brugtmarkedet. Slaveudløsere og standardkabel er simple sager, der ikke koster mere end få hundrede kroner. F.eks Hama, kan levere alt det der skal bruges.

Fordelen ved at anvende digitalkamera er, at man umiddelbart kan se på LCD’en om billedet er rigtigt mht. lyslægning, farvetemperatur etc. Der er altså ikke behov for flashmeter og lignende udstyr. 

Kameraet er altid indstillet på manuel. Erfaringen siger at jeg skyder første skud ved f.eks blænde 5,6 med en lukkertid på 1/125, ved 200 ISO. Jeg ved af erfaring, med en given lyslægning, hvilken indstilling kameraet omtrentligt skal stå på. Kontrol på LCD’en kan så betyde et enkelt hak op eller ned, men som regel ikke mere.

Se flere flotte portrætfotos her

Det skal lige siges, at fokus bliver ret tynd med en 50/1,8, så det er meget farligt at gå under blænde 5,6. Hvis modellen er lidt bevægelig, som f.eks. ved børneportrætter, gruppeportrætter m.v. er det ofte klogt at gå op i blænde 8, for at sikre at alt det der skal være skarpt, også virkelig er skarpt. Det er i den forbindelse vigtigt at nævne, at modellen skal sidde mindst en meter fra baggrunden, for at sikre at den forbliver uskarp.

Jeg laver alle optagelserne i RAW aht. mulighederne for rettelser uden kvalitetstab bagefter, men de kunne ligeså godt laves i JPEG.

Opsætning til portrætfotografering

Opsætning til portrætfotografering

Den mest normale, men måske ikke mest kreative, opsætning er begge paraplyer 1½ – 2 meter væk, og 45 grader ud til hver sin side. Men dette er i høj grad noget der flyttes meget rundt med for at modellere lyset rigtigt på ansigterne. Andre gange bruger jeg kun softparaplyen og en reflektor.

På billedet ovenfor står de placeret for tæt på baggrunden. Det er fotograferet sådan blot for at vise hvor simpelt det egentlig er. I virkeligheden står stativerne 2½-3 meter væk fra baggrunden. Vær samtidig opmærksom på at jeg arbejder meget med højdeindstillingen for at få modelleret ansigtets skygger rigtig flot.